تجهیزات راهسازی و مزایای آنها

تجهیزات راهسازی و مزایای آنها

جاده ها نقش مهمی در توسعه اقتصادی یک ملت دارند. جاده ها سهم مهمی در توسعه و رشد اقتصادی دارند و مزایای اجتماعی مهمی را به همراه دارند. آنها برای رشد و توسعه یک ملت اهمیت حیاتی دارند. هدف دولت هند ارتقاء زیرساخت‌های خود عمدتاً برای پروژه‌های راه‌سازی در طول و عرض این کشور است. پیشنهادات و مناقصات برای ساخت شاهراه های ملی و راه های محلی در مسیر سریع به تصویب رسیده است. بسیاری از پروژه های قدیمی نیز مجدداً راه اندازی شده اند تا کشور را در مسیر توسعه زیرساخت های کلاس جهانی قرار دهند.

 

 در صورتی که قصد دارید کار ساختمانی را شروع کنید یا با یک پروژه راهسازی در این صنعت تازه وارد هستید، اولین چیزی که باید با آن شروع کنید انتخاب تجهیزات و ابزار وماشین آلات ترمیم آسفالت ، راه سازی ساختمانی است. در زیر تعدادی از پرکاربردترین تجهیزات راهسازی آورده شده است.

 

موتور گریدر

 

موتور گریدر، یک ماشین ساختمانی با تیغه بلند است که برای ایجاد یک سطح صاف در طول فرآیند دانه بندی استفاده می شود. اگرچه اولین مدل‌ها از پشت اسب‌ها یا سایر تجهیزات موتوری یدک‌کش می‌شدند، اکثر گریدرهای مدرن دارای یک موتور هستند، بنابراین از نظر فنی به اشتباه به عنوان «موتور گریدر» شناخته می‌شوند. مدل‌های معمولی دارای سه محور هستند که موتور و کابین در بالای محورهای عقب در یک انتهای خودرو و محور سوم در انتهای جلوی خودرو قرار گرفته‌اند که تیغه آن در بین آن قرار دارد. بیشتر گریدرهای موتور، محورهای عقب را پشت سر هم می‌رانند، اما برخی نیز برای بهبود قابلیت درجه‌بندی، محرک چرخ جلو را اضافه می‌کنند. بسیاری از گریدرها همچنین دارای اتصالات اختیاری برای پشت دستگاه هستند که می تواند چاک دهنده، خراش دهنده، تیغه یا فشرده کننده باشد.

 

غلتک جاده

 

غلتک جاده ای (گاهی اوقات غلتک-تراکم کننده یا فقط غلتک نامیده می شود) یک وسیله نقلیه مهندسی از نوع متراکم کننده است که برای فشرده سازی خاک، شن، بتن یا آسفالت در ساخت راه ها و فونداسیون ها استفاده می شود. غلتک های مشابه نیز در محل های دفن زباله و یا در کشاورزی استفاده می شود. غلتک های جاده ای اغلب به عنوان غلتک بخار شناخته می شوند، صرف نظر از روش حرکت آنها. غلتک های جاده از وزن وسیله نقلیه برای فشرده سازی سطح در حال نورد (استاتیک) یا استفاده از مزیت مکانیکی (ارتعاش) استفاده می کنند. تراکم اولیه زیرلایه در یک پروژه جاده با استفاده از غلتک درام padfoot انجام می شود که به دلیل داشتن سطح کمتر لنت ها، تراکم تراکم بالاتری را به دست می آورد. در بزرگراه‌های بزرگ، به دلیل وزن بالا، سرعت و نیروی فشار قوی برای پخش مواد حجیم، از یک کمپکتور چهار چرخ با درام پد و یک تیغه مانند ماشین سری کاترپیلار 815/825 استفاده می‌شود. در جاده‌های منطقه‌ای، می‌توان از یک دستگاه درام تک پاچه کوچک‌تر استفاده کرد.

 

کارخانه اختلاط آسفالت

 

کارخانه اختلاط آسفالت یکی دیگر از تجهیزات مهم راهسازی است. اگر پروژه بزرگ باشد، کارخانه اختلاط آسفالت در محل ساخت راه راه اندازی می شود. مواد آسفالت مخلوط گرم برای روسازی معمولاً مخلوطی از سنگدانه های درجه بندی شده و با کیفیت بالا در اندازه های مختلف است که حرارت داده شده و با قیر مایع در مقادیر اندازه گیری شده برای تولید آسفالت مخلوط گرم مخلوط می شود. آسفالت ماده ای است که از سنگ های خرد شده و قیر ساخته شده است. جدا از مقادیر و انواع نسبی سنگدانه ها و روسازی آسفالت بازیافتی مورد استفاده برای تولید آسفالت مخلوط گرم، ویژگی های آسفالت مخلوط گرم با توجه به میزان و عیار قیر مصرفی در ساخت آسفالت تعیین می شود. تولید آسفالت مخلوط گرم نیاز به خشک کردن و گرم کردن سنگدانه ها دارد. به طوری که قیر را می توان به راحتی پوشش داد. فرآیند خشک کردن شامل خشک کردن سنگدانه ها در درام خشک کن چرخشی و کمی شیبدار مجهز به مشعل است. سنگدانه در انتهای بالاتر درام وارد می شود. داخل درام مجهز به انواع مختلف پرواز است که به گرم کردن مناسب سنگدانه ها و همچنین پوشش مناسب آن با قیر کمک می کند.

 

لیفتراک

 

لیفتراک (که به آن لیفتراک، جیتنی، چنگال، چنگال بالابر و لیفتراک نیز گفته می شود) یک کامیون صنعتی نیرودار است که برای بلند کردن و جابجایی مواد در فواصل کوتاه استفاده می شود. از جاذبه یکی از جنبه های مهم عملکرد لیفتراک این است که باید فرمان چرخ عقب داشته باشد. در حالی که این امر مانورپذیری را در موقعیت‌های پیچ‌های تنگ افزایش می‌دهد، اما با تجربه سنتی راننده با سایر وسایل نقلیه چرخدار متفاوت است. در هنگام فرمان، از آنجایی که عمل چرخش وجود ندارد، اعمال نیروی فرمان برای حفظ سرعت چرخش ثابت ضروری نیست.

 

یکی دیگر از ویژگی های مهم لیفتراک ناپایداری آن است. لیفتراک و بار باید واحدی با مرکز ثقل دائماً متغیر با هر حرکت بار در نظر گرفته شوند. یک لیفتراک هرگز نباید چرخش را با سرعت با بار بالا انجام دهد، جایی که نیروهای گریز از مرکز و گرانش ممکن است باعث تصادف فاجعه‌بار واژگونی شوند. لیفتراک با محدودیت بار برای شاخک ها طراحی شده است که با افزایش دوشاخه و کاهش بار کاهش می یابد (یعنی زمانی که بار در مقابل شاخک “L” قرار نمی گیرد)