درون دوستی چندین دهه استوی نیکس و کریستین مک وی



CNN

در خلال آشفتگی‌های شخصی مختلف که اعضای فلیت‌وود مک به آن‌ها شناخته می‌شوند، یک رابطه برای دهه‌ها باعث تقویت گروه شد: دوستی بین دو زن پیشرو، کریستین مک‌وی و استیوی نیکس.

مک وی در سال 1970 در یکی از تغییرات اولیه گروه به گروه پیوست و برای سالها تنها زن آن بود. هنگامی که نیکس در سال 1975 به ترکیب اضافه شد، این دو دوست سریع شدند.

رابطه آنها یک رابطه رقابتی نبود، بلکه یک رابطه خواهرانه بود – هر دو زن ترانه سرایان با استعدادی بودند که مسئول ساخت بسیاری از شناخته شده ترین آهنگ های گروه بودند. اگرچه این دو در دهه 1980 در بحبوحه اعتیاد نیکس به مواد مخدر و تنش‌های داخلی رو به رشد گروه از هم جدا شدند، اما زمانی که مک‌وی در سال 2014 به فلیت‌وود مک بازگشت، دوباره به هم نزدیک شدند.

در یک کنسرت در لندن، اندکی قبل از پیوستن مجدد مک وی به گروه، نیکس آهنگ “Landslide” را به “مربی” خود تقدیم کرد. خواهر بزرگتر بهترین دوست.” و در پایان نمایش، مک‌وی آنجا بود و هم‌گروه‌هایش را برای «متوقف نکن» همراهی می‌کرد.

نیکس در سال 2015 به مینیاپولیس استار تریبون گفت: «من هرگز نمی‌خواهم او دیگر از زندگی من بیرون برود، و این هیچ ربطی به موسیقی و همه چیز به من و او به عنوان دوستان ندارد.

روز چهارشنبه، McVie، “پرنده آوازخوان” گروه، پس از یک بیماری مختصر در سن 79 سالگی درگذشت. در زیر، رابطه چند ساله مک وی و نیکس را به عنوان هم گروه، بهترین دوستان و “خواهران” مرور کنید.

داستان پیوستن نیکس به فلیت‌وود مک اکنون به افسانه تبدیل شده است: میک فلیت‌وود، بنیان‌گذار و درامر گروه، می‌خواست گیتاریست لیندسی باکینگهام را به خدمت بگیرد، که شرط می‌کرد تنها در صورتی به این گروه بپیوندد که دوست دختر و نوازنده‌اش نیکس نیز بتواند به آن ملحق شود. مک وی رای تعیین کننده را به صندوق انداخت و بقیه تاریخ است.

مک وی در سال 2013 به گاردین گفت: “این بسیار مهم بود که با او کنار بیایم زیرا هرگز با دختر دیگری بازی نکرده بودم.” “اما من فوراً او را دوست داشتم. او بامزه و خوب بود اما رقابتی هم وجود نداشت. ما روی صحنه کاملاً با هم متفاوت بودیم و همچنین متفاوت می نوشتیم.»

کریستین مک وی و استیوی نیکز زمانی که نیکس به Fleetwood Mac پیوست و از یکدیگر در صنعت تحت سلطه مردان محافظت می کردند، دوستان خوبی بودند.

در طول پیچیدگی‌های شخصی گروه – مک‌وی با جان مک‌وی، بیسیست فلیت‌وود مک ازدواج کرد و از او جدا شد و با مدیر نور گروه رابطه داشت، در حالی که نیکس عاشقانه‌های ترن هوایی با باکینگهام و فلیت‌وود بود – آنها مرکز یکدیگر بودند.

نیکس در اوایل سال جاری به نیویورکر گفت: «در یک گروه با دختر دیگری که این نوازنده شگفت‌انگیز بود، (مک‌وی) فوراً بهترین دوست من شد. کریستین یک بازی توپ کاملاً دیگر بود. او دوست داشت با بچه ها معاشرت کند. او با مردان راحت تر از من بود.»

نیکس گفت که این دو از یکدیگر در صنعت تحت سلطه مردان محافظت کردند: «ما در همان ابتدا پیمان بسته بودیم که هرگز مورد بی احترامی همه نوازندگان مرد جامعه قرار نگیریم.

نیکس به نیویورکر گفت: «من به او می‌گویم، ما با هم نیروی جدی طبیعت هستیم و این به ما قدرت می‌دهد تا روی آب‌هایی که پیش رویمان هستند مانور دهیم.»

“Rumours” بزرگترین موفقیت گروه تا به امروز بود که در سال 1977 منتشر شد. اما روابط گروه با یکدیگر رو به وخامت بود، به جز رابطه بین مک وی و نیکس. در حالی که این جفت در حال تحمل جدایی با افراد مهم خود بودند، نیکس و مک وی زمان خود را خارج از صحنه با هم سپری کردند.

گاردین از مک‌وی پرسید که آیا او می‌خواهد با آهنگ‌هایش در «Rumours»، از جمله «You Make Lovin’ Fun» و خوش‌بینانه «Don’t Stop»، غوغای گروه را جبران کند. او گفت که احتمالا بوده است.

با تشدید مصرف مواد مخدر چندین عضو، پویایی گروه متشنج شد. مک وای در سال 1984 به دلیل اعتیاد هم گروهانش از گروه فاصله گرفت و به گاردین گفت که “فقط از این کار خسته شده است.” در همین حال نیکس به کوکائین وابسته می شد.

پس از اینکه فلیت‌وود مک در سال 1998 وارد تالار مشاهیر راک اند رول شد، کریستین مک‌وی (سوم از سمت چپ) گروه را ترک کرد.

مک وی در آن سال به رولینگ استون گفت که جدا از نیکس رشد کرده است: «به نظر می رسد او دنیای فانتزی خود را به نوعی توسعه داده است که من بخشی از آن نیستم. ما زیاد معاشرت نمی کنیم.»

در سال 1986، نیکس برای درمان اعتیاد خود به مرکز بتی فورد مراجعه کرد، اگرچه بعداً به کلونوپین معتاد شد که به گفته او سال ها از زندگی او گرفت. او داروی تجویزی را در دهه 1990 ترک کرد.

پس از ضبط چند کار انفرادی، مک وی برای آلبوم سال 1987 “Tango in the Night” به فلیتوود مک بازگشت و دو آهنگ او در آن رکورد – “دروغ های کوچک” و “Everywhere” – به موفقیت های بزرگ تبدیل شدند. اما نیکز به زودی گروه را ترک کرد و شناخته شده ترین ترکیب گروه تا سال 1997 به طور رسمی برای تور “The Dance” و آلبوم زنده بعدی دوباره متحد نشد.

این اتحاد کوتاه مدت بود: پس از اینکه گروه در سال 1998 وارد تالار مشاهیر راک اند رول شد، مک‌وی رسماً از فلیت‌وود مک جدا شد و دلیل آن ترس از پرواز و خستگی از زندگی در جاده بود.

در دهه 2010، پس از بیش از یک دهه بازنشستگی، مک وی با بازگشت به اجرا بازی کرد. او پس از تماس با خود فلیت‌وود و ارزیابی معنای بازگشت او برای گروه، رسماً به فلیت‌وود مک پیوست.

«خوشبختانه استوی چنین بود در حال مرگ برای اینکه من مثل بقیه گروه برگردم،» او به Arts Desk گفت.

در سال 2015، یک سال پس از پیوستن دوباره به فلیت‌وود مک، مک‌وی با هم گروه‌هایش راهی جاده شد. تور با گروه خسته کننده اما سرگرم کننده بود، اولین باری بود که بعد از سال ها با هم اجرا می کردند.

او در آن سال به نیویورکر گفت: «من فقط برای استیوی اینجا هستم.

کریستین مک وی (سمت چپ) و استیوی نیکس با هم در سالن موسیقی رادیو سیتی در سال 2018 اجرا می کنند.

نیکز موافق بود: “وقتی به جاده رفتیم، متوجه شدم که او چه دوست شگفت انگیزی برای من بود که من از دست داده بودم و تا به حال متوجه عواقب کامل آن نشده بودم.” او در سال 2015 به مینیاپولیس استار تریبون گفت. .

در طول آن تور، مک‌وی یک زنجیر نقره‌ای که نیک به او داده بود پوشید – یک «استعاره»، مک‌وی به نیویورکر گفت، «زنجیره گروه هرگز پاره نخواهد شد. به هر حال نه توسط من نه دوباره توسط من.»

مک وی در سال 2016 به Arts Desk گفت که او و نیکس “در حال حاضر دوستان بهتری نسبت به 16 سال پیش هستند.”

مک وی گفت که تور باکینگهام و فلیت وود به دلیل سابقه مشترک آنها می تواند به سرعت برای نیکس پر سر و صدا شود. او گفت: “اما حضور من در آنجا، به استیوی این فرصت را داد که نفس خود را بازگرداند و این اتفاق ثابت با لیندزی رخ ندهد: خواهرش برگشته بود.”

تمجید متقابل آنها ادامه داد: در سال 2019، مک وی گفت که نیکس روی صحنه “باور نکردنی” است: “هرچه بیشتر اجرای او را روی صحنه ببینم، فکر می کنم او بهتر است. او قلعه را نگه می دارد.»

مک وی در اوایل سال جاری به رولینگ استون گفت، وقتی تور 2018-2019 آنها به پایان رسید – بدون باکینگهام که اخراج شد – گروه “به نوعی از هم پاشید.” او اضافه کرد که با نیکس به اندازه زمانی که با هم تور می رفتند صحبت نمی کرد.

مک‌وی در مورد دیدار مجدد به رولینگ استون گفت که اگرچه از روی میز خارج نشده بود، اما از نظر جسمی برای آن احساس آمادگی نمی‌کرد.

او گفت: «اینجا دندان‌هایم کمی طولانی می‌شود. من از اینکه در خانه هستم بسیار خوشحالم. نمی‌دانم می‌خواهم دوباره به تور بروم یا نه. کار سخت خونینی است.»

خبر مرگ مک وی، نیکس را به لرزه درآورد نوشت او فقط چند روز قبل متوجه شده بود که مک وی بیمار است. او مک وی را “بهترین دوست خود در کل جهان از روز اول سال 1975” نامید.

نیکس در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود یادداشتی دست‌نویس حاوی اشعاری از آهنگ Haim “Hallelujah” را به اشتراک گذاشت که برخی از آنها درباره غم و اندوه و از دست دادن بهترین دوست صحبت می‌کنند.

نیکس نوشت: «تو را از طرف دیگر می بینم، عشق من. “من را فراموش نکن – همیشه، استیوی.”