همه چیز درباره ی لمینت و کامپوزیت دندان – دندانپزشکی یوسف بالوی پور

تاج ها معمولا از جنس سرامیک هستند و شباهت زیادی به لمینت دندان دارند. اگر دندانهای زردی دارید یا به صورت صاف و یکدست در کنار هم قرار نگرفتهاند میتوانید با کمک لمینت های سرامیکی لبخدتان را زیباتر کنید. اگر دندان شما به هر صورت آسیب دیده است، احتمالا نیاز به ترمیم آن دارید. در درمان کامپوزیت دندان نیاز به قالب گیری و ارجاع به لابراتور وجود ندارد و در طی یک جلسه انجام می شود و طول این جلسه قاعدتا بیشتر است و تمامی کار به صورت دستی توسط پزشک انجام میشود.

دندانپزشک از موم قالب گیری استفاده میکند و تا زمان نصب ونیر اصلی میتوانید از ونیر موقت استفاده نمایید. زیرا برای نصب تا دندانپزشک باید بافت دندان را برای همیشه بتراشد. اگر میخواهید علاوه بر سلامت دهان و دندانهایتان زیبایی ظاهر آنها را نیز بهبود دهید، برای شما ارتودنسی گزینه بهتری نسبت به باندینگ است. اگر مینای دندان آسیب ببیند ترمیم نخواهد شد. چنانچه آسیب وارد شده به دندان ها زیاد باشد محتمل ترین شیوه ترمیم استافاده از تاج دندان خواهد بود. برای ترمیم دندان ، روش های مختلفی وجود دارد و بیشتر آن ها نیز معمولا هزینه بر هستند.

اگر تنها روی دندانهایتان مقداری لکههای جزئی داشته و هیچ عیوب ساختاری در دندانهایتان وجود ندارد، سفید کردن دندان بهترین گزینه برای شما خواهد بود. علاوه بر این، اگر برای حمایت از روکش دندان، ساختار دندانی کافی وجود نداشته باشد برای بهبود ظاهر دندان های خود حتما نیازمند تاج خواهید بود. زیرا هر دو نوع این موارد در لابراتوارها ساخته میشوند و برای اتصال به دندان نیازمند نوعی چسپ به خصوص هستند. تفاوت اصلی تاج دندان با دو مورد دیگر: هرچند که هر 3 درمان برای ترمیم دندان مورد استفاده قرار میگیرند، اما لمینت و روکش ها معمولا تنها بخش جلویی دندان را پوشش میدهند.

همانطور که گفته شد، از تاج دندان برای پوشش تمام دندان استفاده می شود. یکی از مهم ترین اقدامات دندانپزشک قبل از انجام کامپوزیت های دندانی چکاب کلی سلامت دندان ها و همچنین لثه می باشد. همچنین این مرحله بسیار سریع و ساده است. رزین کامپوزیت ماده گرانی است، طوری که یک گرم آن از یک گرم طلا گرانتر است. مطالعات نشان میدهد که این اثر در کمتر از ۳۰ دقیقه میتواند رخ دهد و به همین دلیل بهتر است که دندانپزشک در آغاز ویزیت رنگ مناسب را انتخاب کامپوزیت دندان سفید صدفی کند. آیا میدانستید لمینت سرامیکی دامنه کاربرد بیشتری داشته و برای پوشاندن عیوب ظاهری بیشتری مناسب است؟