بنابر توضیحاتی که در مورد عملکرد پیستون در اتومبیل دادیم، این قطعه معمولا حساس اقتدار انتقال حرارتی بالا ساخته می شود و هم چنین اساسی توان انتقال دمایی بالا هم است. و در هنگام پايين رفتن پيستون ، حاشیه تيز رينگ كه به سمت پايين می باشد نظیر لبه يك خنجر کار كرده و روغن هاي موجود برروي جداره سيلندر را تراشيده و به باطن پيستون و نهايتاً كارتل ارسال مي كند.اين نوع رينگ ها بايد به عنوان دومين رينگ كمپرسي مورد استعمال قرار گيرند . در زمان بالا رفتن همین قطعه، سوخت متراکم شده و پس از احتراق، به سمت پایین حرکت می کند. وزن همین قطعه، ۴۵۳ گرم، مساوی یک پوند است. 3- پیستون های اتوترمیک : درین پیستون ها از فولاد و فلز سبک استعمال می گردد که فولاد برای انبساط کاهش در درمقابل گرما و فلز سبک برای سبک نگه داشتن وزن پیستون استفاده پیستون پراید میگردد . 3 ـ وجود شکافهای حرارتی روی پیستون : همین شکافها به صورت T و در دامنه پیستون تعبیه میگردند و در اثر گرما این شکافها به هم رسیده و از چسبیدن پیستون به سیلندر دوری مینمایند و در ضمن کمترین لقی میان پیستون و سیلندر را ایجاد می کنند که سبب ارتقاء کمپرس و توان موتور میگردد . به جهت اینکه پیستون گرما را به فعالیت تبدیل کتد، یک روند چرخه ای را پیستون تفنگ بادی طی می کند. همین وضعیت به موتور شما آسیب می زند، احتمالاً دود بیرون شده از اگزوز نیز تغییر رنگ می دهد و به رنگ آبی در می آید. موتورهای خودروهای داخل سوز از یک سری قطعات و بخشهای متعدد تشکیل شدهاند که در تمام گونه های آنها اثبات میباشد و وجودشان حتمی و حیاتی. تفاوت وزن و اندازه پیستونها ضمن برهم زدن تعادل وزنی موتور سبب به ناهماهنگی عملکرد بخشهای مختلف آن میشود. 2- پیستون های آلومینیومی : این پیستون ها علاوه بر آلومینیوم اساسی آلیاژهای مس و نیکل و منیزیوم و سیلکن هستند و حرارت وارده را بهتر انتقال میدهند و صدای کمتری داراهستند و بعلت سبک بودن راندمان وزنی موتور را بهبود میبخشند . امروزه این پیستون های آلومینیومی به دو شیوه ریخته گری یا این که آهنگری ساخته می شوند که از مدل آهنگری آن در موتور های پرقدرت و سنگین به کارگیری می کنند. چنانچه برایتان سوال هست که تا چه مقدار دما در اثر کارکرد همین قطعه ساخت می شود، باید بگوییم که نیرویی که در حرکت انبساطی به کف پیستون وارد می شود، تا 1800 نیوتون اقتدار دارد. همین خصوصیات به این عامل میباشد که در اثر بالا رفتن بیش از حد دما، همین قطعه به دیواره سیلندر نچسبد و کارایی موتور را مختل نکند. 1ـ بیضی ساختن پیستون : چون گرمای احتراق به بالای پیستون میرسد و آن منطقه و نصیب قرار گرفتن گژن پین اکثر از همه جا گرم میگردد ، اصلی انبساط بیشتری می باشد که همین انبساط موجب چسبیدن پیستون به سیلندر و گونه های در عمل موتور میشود بدین ترتیب پیستون را بیضی میسازند که آن گاه از گرم شدن انبساط پیدا کرده و شرایط دایره پیدا میکند.