نکات برجسته داستان
ICON A5 دوزیست بصری شبیه یک خودروی اسپرت به نظر می رسد
برای پرواز با آن به گواهینامه خلبانی ورزشی نیاز است
تامپا، فلوریدا
CNN
–
وقتی صحبت از خلبانی هواپیما به میان می آید، تجربه من صفر است.
در واقع، من هرگز حتی به تلاش برای آن فکر نکرده ام.
با این وجود، همانطور که در یک صبح باشکوه نوامبر بر فراز خلیج تامپا فلوریدا می چرخیم، من با اشتیاق کنترل ICON A5 را در دست می گیرم، یک هواپیمای آبی خاکی دو سرنشینه که شبیه یک ماشین اسپرت است، مانند جت اسکی مانور می دهد و بسیار شهودی است. این شرکت می گوید که حتی یک تازه کار می تواند در کمتر از 30 ساعت پرواز با آن را یاد بگیرد.
این هواپیما با 23 فوت طول و وزن 1510 پوند، به عنوان یک هواپیمای ورزشی سبک دریایی شناخته می شود.
طراحی شده برای کمک به شما در تمرکز بر روی آزادی پرواز بدون نگرانی از واکنش غیرقابل پیش بینی هواپیما، هیچ چیز دیگری مانند آن در بازار وجود ندارد.
حالا که کنترلم را در دست دارم، تمام بدنم برای پنج دقیقه خوب منقبض می شود. آیا من واقعاً آماده هستم که این دستگاه جدید براق را به تنهایی هدایت کنم؟ من کاملا مطمئن نیستم.
با این حال، من از این واقعیت احساس راحتی می کنم که A5 به طور خاص برای افرادی مانند من ساخته شده است و برای رانندگی مانند یک ماشین طراحی شده است.
به علاوه، این واقعیت که مدیر عامل و بنیانگذار آیکون، کرک هاوکینز، در کابین خلبان در کنار من است، ضرری ندارد. او می تواند هر زمان که بخواهد کنترل را به دست بگیرد.
تا اینجای کار خیلی خوبه.
ما به آرامی در ارتفاع حدود 1000 فوتی در هوا سر میخوریم، و من به اندازه کافی راحت هستم که بتوانم مناظر را تماشا کنم. پارک دوست داشتنی فورت د سوتو ناامید نمی شود.
انقلاب هواپیمای شخصی
تپه های شنی سفید رویایی با آبی احاطه شده اند که به نظر می رسد باید در دریای کارائیب باشد.
پل سان شاین اسکای وی، با سری کابل های بلندش، به همان اندازه چشمگیر است.
آدرنالین هنوز در حال افزایش است. و همانطور که بیشتر تجربیات سورئال پیش می روند، بهتر می شود.
برای شروع، یک ICON A5 دیگر در سمت چپ من وجود دارد که به خودی خود هیجان انگیز است. ما در حال پرواز هستیم و کار من تقلید حرکات آن است. شما فکر می کنید این می تواند ترسناک باشد، اما اینطور نیست.
این فقط سرگرم کننده است.
این موسیقی به گوش هاوکینز است. او مغز این هواپیمای جدید است، ایده ای که 10 سال در دست ساخت است.
او به عنوان خلبان سابق F-16 نیروی هوایی و فارغ التحصیل مدرسه بازرگانی استنفورد، بیشتر زندگی بزرگسالی خود را بر روی در دسترس قرار دادن پروازهای ورزشی برای توده ها متمرکز کرده است.
او میگوید: «ایده ما این بود که هواپیمایی بسازیم که در آن یک انسان معمولی بتواند به بیرون برود و جهان را بدون اینکه بار خلبان شدن حرفهای را تحمل کند، تجربه کند.
بنابراین منطقی است که داشبورد شبیه همان چیزی باشد که در ماشین خود می بینید. فقط چند گیج وجود دارد که من آنها را نمی شناسم.
او میگوید: «این رویکرد اپل به مسائل است. “شما آن را انسانی می کنید، و آن را شهودی، آسان و باحال می کنید.”
او آنقدر مطمئن است که مردم می خواهند هواپیماهای او را پرواز کنند (و بخرند) که او به تازگی یک مرکز آموزشی پرواز در فرودگاه پیتر او نایت افتتاح کرده است.
واقع در جزیره دیویس، پنج دقیقه با مرکز شهر تامپا، مکانی است که در آن زیبایی و قایق های بادبانی فراوان است.
مرکز آموزشی دیگر این شرکت در وکاویل، کالیفرنیا است که دفتر مرکزی ICON در آنجا قرار دارد.
تا ساعت 9 صبح، زمان یک پیست استاپ کوتاه برای فرود آبی است.
هاوکینز کنترل را بر عهده می گیرد. من آنقدر مشغول آموختن پرواز در فرمینگ (چیزی نیست که غیر خلبانان اغلب آن را امتحان کنند) و مصاحبه با هاوکینز حتی در مورد یادگیری فرود در آب فکر کرده ام. این چیزی است که هاوکینز به من می گوید اکثر مردم می توانند در حدود 30 دقیقه بر آن مسلط شوند.
چند G منفی و چرخش 360 درجه بعد و تبدیل به یک ترن هوایی سرگرم کننده در آسمان می شود. به علاوه، این یک پرواز در هوای آزاد است، بنابراین من گاهی اوقات دست هایم را بیرون می اندازم. فقط به این دلیل که می توانم.
در چند صد فوتی بالاتر از آب، به راحتی می توان قایقرانی را دید که برایمان دست تکان می دهد، گله ای از پلیکان ها و حتی ماهی های خار.
او میگوید: «ما همینجا میکشیم و میایستیم و برای یک ثانیه بیرون میرویم.
مطمئناً او شوخی می کند، درست است؟ اما پس از فرود هواپیما بر روی آب، کمربند ایمنی خود را بر می دارد و من متوجه می شوم که اینطور نیست.
پیشگامان آسمان: انقلاب هواپیماهای سبک در حال بلند شدن است
چند ثانیه بعد، او سقف را میپاشد و ما روی بالهایی که به راحتی میتواند به عنوان تخته غواصی تبدیل شود، بالا میرویم. ناگهان، این احساس کمتر شبیه سفر به هواپیما است و بیشتر شبیه من در یک قایق در حال آفتاب گرفتن است.
همه چیز در یک رنگ طلایی مسحورکننده آغشته شده است. می توانم پیک نیک در ساحل نزدیک را تصور کنم. یا با هواپیما به جایی برای یک سفر کمپینگ آخر هفته از راه دور بروید.
از آنجایی که این هواپیما با یک مخزن پر برد حدود 430 مایل دارد، برای گریزهای کوتاه ساخته شده است.
او توضیح می دهد: «تمام این موضوع برای الهام بخشیدن به مردم است. وقتی پرواز کردن را یاد گرفتی، دیگر مثل قبل نخواهی بود. شما به آسمان متفاوت نگاه خواهید کرد، به سیاره متفاوت نگاه خواهید کرد.”
هاوکینز به من می گوید: «مهارت های حرکتی اولیه برای کار با هواپیما بسیار آسان است. ما افرادی را داریم که در همان روز اول، در عرض 30 دقیقه، خودشان با یک مربی فرود می آیند.
گفته می شود، آنها با زحمت زمان را صرف طراحی آن برای ایمنی کرده اند. هدف از ویژگی قاب هواپیما مقاوم در برابر چرخش این است که اگر خلبان اشتباه کند، هواپیما کنترل خود را از دست ندهد.
به عنوان پشتیبان، یک چتر نجات کامل هواپیما وجود دارد.
کریس دوپین، مربی پرواز و افسر نیروی هوایی ایالات متحده، میگوید: «ویژگی مقاومت در برابر چرخش بسیار مهم است، زیرا این اولین هواپیمایی است که FAA آن را در برابر چرخش مقاوم میداند. “تعداد قابل توجهی از تلفات هوانوردی عمومی ناشی از تصادفات از دست دادن کنترل است که شامل چرخش غیرقابل جبران در پایگاه تا پیچ نهایی است.”
به علاوه، نشانگر زاویه حمله نیز وجود دارد، چیزی که معمولاً در هواپیماهای سبک نمیبینید. این به شما نشان می دهد که بال در کجا خوشحال است (در رنگ سبز) یا جایی که می تواند متوقف شود (در رنگ قرمز).
وظیفه خلبان این است که بال را در قسمت سبز یا زرد گیج نگه دارد. این بخشی از چیزی است که یادگیری برخاست و فرود در آب را بسیار آسان می کند.
کرک هاوکینز یک ایده بسیار خلاقانه و مبتکرانه برای آموزش خلبانی دارد که شهودی تر است. کریستین نگرونی، روزنامهنگار کهنهکار هوانوردی و نویسنده کتاب «کارآگاهان تصادف» میگوید: ابتدا احساس پرواز و بعداً به اصول و ساختار آموزش میدهیم.
“جهان با کمبود خلبانی مواجه است، بنابراین ایده تدریس متفاوت، به طوری که سبک های مختلف یادگیری را بتوان تطبیق داد، به خوبی می تواند مجموعه نامزدهای خلبانی را گسترش دهد.”
با توجه به این نکته، حدود 40 درصد از افرادی که برای ICON A5 سپرده گذاشته اند خلبان نیستند، به این معنی که این هواپیما در حال جذب مبتدیان هوانوردی است.
پس از یک ساعت و نیم پرواز، هاوکینز ما را در باند فرودگاه فرود میآورد، مانوری که میتوانید پس از تسلط بر چندین فرود در آب با آن مقابله کنید. این کمی پیچیده تر است زیرا به دقت و دانش بیشتری در مورد بادهای متقابل نیاز دارد.
در این مرحله، اگر صاحب این هواپیما بودم، آن را به یک تریلر وصل میکردم، بالها را تا میکردم، آن را به خانه میبردم و در گاراژ پارک میکردم.
اگر ICON A5 خود را می خواهید، وارد صف شوید. بیش از 1800 مشتری سپرده گذاری کرده اند.
برای کسانی که آماده پرداخت 207000 دلار برای خرید نیستند، این امکان وجود دارد که برای یک روز پرواز در مرکز آموزشی ICON در تامپا یا مرکز آموزشی در Vacaville، کالیفرنیا توقف کنند.
کلاس معرفی ورزش پرواز 1.5 ساعت با قیمت 595 دلار است. برای گرفتن مجوز خلبانی ورزشی، باید بیش از 20 ساعت وقت صرف کنید و قیمت آن متفاوت است.