چگونه از اخبار جعلی در فید فیسبوک خود پیشی بگیریم



CNN

فقط به این دلیل این در اینترنت است آن را درست نمی کند. خیلی ساده به نظر می رسد، اما اگر همه این را می دانستند، فیس بوک و گوگل مجبور نبودند سایت های خبری جعلی را از الگوریتم های تبلیغاتی خود بیرون بکشند و مردم داستان هایی را به اشتراک نمی گذارند که ادعا می کنند دونالد ترامپ یک شخص مارمولک مخفی است یا هیلاری کلینتون یک اندروید است. در کت شلوار

لازم نیست اینطور باشد. اخبار جعلی است در واقع به راحتی قابل تشخیص است – اگر می دانید چگونه. این را راهنمای سواد رسانه ای جدید خود در نظر بگیرید.

توجه: همانطور که ما این را کنار هم گذاشتیم، به دنبال نظر دو کارشناس ارتباطات بودیم: دکتر ملیسا زیمدارس، دانشیار کالج Merrimack در ماساچوست که پویا لیست سایت های خبری غیر معتبر ویروسی شده است و الکسیوس مانتزارلیس، رئیس شبکه بین المللی حقیقت یابی در موسسه پوینتر

ابتدا انواع اخبار گمراه کننده و نادرست را بشناسید

1. اخبار جعلی

  • این‌ها ساده‌ترین موارد برای پاک‌کردن هستند و اغلب از سایت‌های ساختگی شناخته‌شده‌ای هستند که شبیه به رسانه‌های خبری واقعی طراحی شده‌اند. آنها ممکن است شامل عکس ها و عناوین گمراه کننده ای باشند که در ابتدا به نظر می رسد که می توانند واقعی باشند.
  • 2. اخبار گمراه کننده

  • اینها سخت‌ترین موارد هستند که می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد، زیرا اغلب حاوی هسته‌ای از حقیقت هستند: یک واقعیت، رویداد یا نقل قولی که از متن خارج شده است. به دنبال عناوین هیجان انگیزی باشید که با اطلاعات موجود در مقاله پشتیبانی نمی شوند.
  • 3. اخبار به شدت جناحی

  • یک نوع اخبار گمراه کننده، این ممکن است تفسیری از یک رویداد خبری واقعی باشد که در آن حقایق دستکاری می شوند تا با یک دستور کار مطابقت داشته باشند.
  • 4. Clickbait

  • سرفصل های تکان دهنده یا آزاردهنده این داستان ها شما را فریب می دهد تا برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید – که ممکن است مطابق آنچه وعده داده شده باشد یا نباشد.
  • 5. طنز

  • این یکی سخت است، زیرا طنز تظاهر به واقعی بودن نمی کند و در خدمت هدفی به عنوان تفسیر یا سرگرمی است. اما اگر مردم با سایت طنز آشنایی نداشته باشند، می توانند اخبار را به گونه ای که گویی مشروع است به اشتراک بگذارند.
  • دوم، مهارت های راستی آزمایی خود را تقویت کنید

  • الکسیوس مانتزارلیس برای امرار معاش، حقایق‌سنجی را آموزش می‌دهد. او می‌گوید مهم است که قبل از به اشتراک گذاشتن یک خبر، «مقدار سالمی از شک و تردید» داشته باشیم و واقعاً فکر کنیم.
  • او به سی‌ان‌ان گفت: «اگر در اشتراک‌گذاری و توئیت مجدد محتوای صرفاً بر اساس تیتر، کمی کندتر عمل می‌کردیم، راه خوبی برای مبارزه با دروغ‌پردازی‌ها پیش می‌رفتیم».
  • ملیسا زیمدارز اشاره می کند که حتی کسانی که زمان زیادی را به صورت آنلاین سپری می کنند از محتوای جعلی مصون نیستند.
  • «مردم به این فکر می کنند [thinking] فقط برای افراد مسن اعمال می شود،” او به CNN گفت. “من فکر می کنم حتی آموزش اولیه باید در مورد ارتباطات، رسانه ها و اینترنت آموزش دهد. بزرگ شدن با اینترنت لزوماً به این معنی نیست که شما به اینترنت باهوش هستید.”
  • برای شروع، در اینجا 10 سوال وجود دارد که اگر چیزی جعلی به نظر می رسد باید بپرسید:

    زیمدارس می گوید سایت هایی با پسوندهای عجیب مانند «.co» یا «.su» یا که توسط پلتفرم‌های شخص ثالث مانند وردپرس میزبانی می‌شوند، باید یک پرچم قرمز بلند کنند. برخی از سایت‌های جعلی، مانند گزارش ملی، نام‌هایی مشروع دارند، اگر نگوییم بیش از حد عمومی که می‌توانند به راحتی افراد را در سایت‌های اجتماعی فریب دهند. به عنوان مثال، چندین گزارش جعلی از abcnews.com.co قبل از افشاگری در فضای مجازی منتشر شده است، از جمله مقاله ژوئن که ادعا می‌کرد پرزیدنت اوباما فرمانی را برای ممنوعیت فروش سلاح‌های تهاجمی امضا کرده است.

    Mantzarlis می‌گوید یکی از بزرگترین دلایل انتشار اخبار جعلی در فیس‌بوک این است که مردم توسط یک تیتر جذب می‌شوند و زحمت کلیک کردن را نداشته باشید.

    همین هفته، چندین سازمان مشکوک داستانی درباره ایندرا نویی، مدیرعامل پپسی منتشر کردند. یکی از این تیترها در بوق و کرنا می‌گوید: «پس از اینکه مدیرعامل به حامیان ترامپ گفت «کسب و کار خود را به جای دیگری ببرید» سهام پپسی سقوط کرد.

    با این حال، خود مقالات حاوی آن نقل قول یا مدرکی مبنی بر کاهش قابل توجه سهام پپسی نبودند (اینطور نبود). نویی در مورد انتخاب ترامپ اظهارنظرهای ضبط شده ای کرد، اما هرگز نقل قولی از او نشد که به حامیانش گفته بود «کار خود را به جای دیگری ببرند».

    گاهی اخبار مشروع را می توان پیچید و احیا کرد سال ها پس از این واقعیت برای ایجاد یک آمیختگی کاذب از وقایع. Mantzarlis یک داستان اشتباه را به یاد می آورد که در واقع به یک خبر قانونی از CNNMoney اشاره می کرد.

    وبلاگی به نام Viral Liberty اخیرا گزارش داد که فورد به دلیل پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات، تولید برخی از کامیون های خود را از مکزیک به اوهایو منتقل کرده است. این داستان به سرعت در فضای آنلاین آتش گرفت – به هر حال، به نظر یک پیروزی بزرگ برای صنعت خودروسازی داخلی بود.

    به نظر می رسد، فورد در سال 2015 برخی از تولیدات خود را از مکزیک به اوهایو منتقل کرده است. این به هیچ وجه ربطی به نتایج انتخابات نداشته است.

    عکس و فیلم نیز می تواند باشد خارج از زمینه برای حمایت از یک ادعای نادرست در ماه آوریل، سایت لیبرال Occupy Democrats ویدئویی را منتشر کرد که ظاهراً نشان می‌داد زن جوانی توسط پلیس از حمام بیرون می‌آید زیرا به اندازه کافی زنانه به نظر نمی‌رسد. این در اوج جنجال “حساب حمام” HB2 بود و مقاله به وضوح این دو را به هم مرتبط کرد. تیتر را بخوانید: «شروع می‌کند».

    با این حال، هیچ تاریخی یا مدرکی در مورد فیلمبرداری آن در کارولینای شمالی، جایی که قرار بود «لایحه حمام» تصویب شود، وجود نداشت.

    در واقع، به گفته Snopes، همین ویدیو در سال 2015 در یک صفحه فیس بوک منتشر شد، به این معنی که قبل از جنجال HB2 بود.

    این فقط اخبار سیاسی نیست که می تواند جعلی باشد. Now8News یکی از بدنام ترین سایت های جعلی، اما به نظر واقعی است، که متخصص در نوع اخبار عجیب و غریب است که اغلب در فضای مجازی پخش می شود.

    یکی از این مقاله ها ادعا می کند که کوکاکولا بطری های آب Dasani را پس از پیدا شدن یک “انگل شفاف” در آب به یاد آورد. حتی یک تصویر ناخالص همراه نیز وجود داشت که ظاهراً این انگل را نشان می‌داد، اگرچه برخی از گوگل‌های اولیه نشان می‌دهند که به احتمال زیاد عکس یک مارماهی جوان است.

    صرف نظر از این، مقاله داشت هیچ بیانیه یا ادعایی از هیچ شرکتی وجود ندارد. واضح است که این یک داستان بزرگ خواهد بود. داسانی یا هر تعدادی از گروه‌های حامی مصرف‌کننده بیانیه‌ها یا اخباری را در مورد آن منتشر می‌کنند، درست است؟ هیچ موردی پیدا نمی شود – زیرا داستان 100٪ جعلی است.

    میم دروغین ترامپ

    یکی از مم های مورد علاقه گروه های لیبرال فیس بوک، نقل قول جعلی از دونالد ترامپ است که ظاهراً از مصاحبه ای با مجله People در سال 1998 آمده است:

    اگر قرار بود نامزد شوم، به عنوان یک جمهوریخواه نامزد می‌شدم. آنها احمق ترین گروه رای دهندگان در کشور هستند. آنها هر چیزی را در فاکس نیوز باور می کنند. من می توانستم دروغ بگویم و آنها هنوز آن را می خوردند. شرط می بندم که اعداد من فوق العاده خواهند بود.

    اگر حتی یک لحظه به آن فکر کنید، این یکی به راحتی حذف می شود: People.com آرشیوهای گسترده ای دارد، و این نقل قول در هیچ کجا یافت نمی شود در آنها.

    در این فصل انتخابات، پاپ فرانسیس به سه داستان فوق‌العاده ویروسی و کاملاً نادرست تبدیل شد. بر اساس وب سایت های مختلف (جعلی)، پاپ از سه نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده حمایت کرد: اول، برنی سندرز، همانطور که توسط National Report و USAToday.com.co “گزارش شده است”. سپس، دونالد ترامپ، همانطور که توسط سایت خبری جعلی WTOE 5 News “گزارش” شده است. در نهایت، یکی دیگر از سایت های خبری جعلی KYPO6.com گزارش داد که او از هیلاری کلینتون حمایت کرده است!

    در همه این موارد، گزارش‌های بعدی همگی به گزارش‌های جعلی بازمی‌گردند. همیشه خوب است یک داستان را به منبع اصلی ردیابی کنید، و اگر خود را در یک حلقه می بینید – یا اگر همه آنها به یک سایت مشکوک باز می گردند – دلیلی برای شک دارید.

    01 کلینتون ترامپ را تقسیم کرد وب موبایل

    هم زیمدارس و هم مانتزارلیس می گویند سوگیری تایید یک دلیل بزرگ است اخبار جعلی مانند آن پخش می شود. برخی از آن‌ها در الگوریتم فیس‌بوک تعبیه شده است – هر چه بیشتر علاقه‌مندی را دوست داشته باشید یا با آن تعامل داشته باشید، فیس‌بوک بیشتر مرتبط با آن علاقه را به شما نشان می‌دهد.

    به طور مشابه، اگر از دونالد ترامپ متنفر باشید، احتمالاً فکر می کنید داستان های منفی درباره دونالد ترامپ واقعی هستند، حتی اگر هیچ مدرکی وجود نداشته باشد.

    زیمدارز می‌گوید: «ما به دنبال اطلاعاتی هستیم که از قبل با باورهای تثبیت شده‌مان مطابقت داشته باشد. “اگر ما با اطلاعاتی که با آن موافق نیستیم تماس بگیریم، ممکن است باز هم ما را تایید کند زیرا ما سعی خواهیم کرد ایراداتی را پیدا کنیم.”

    بنابراین، اگر مقاله ظالمانه‌ای پیدا کردید که احساس می‌کند «خیلی خوب است که درست باشد»، احتیاط کنید: ممکن است اینطور باشد.

    آیا می دانستید که در واقع یک شبکه بین المللی بررسی واقعیت وجود دارد (که Mantzarlis آن را رهبری می کند)؟ و اینکه اصولی دارد؟ این کد شامل آرمان های غیر حزبی و شفافیت، از جمله موارد دیگر است. سایت‌هایی مانند FactCheck.org، Snopes و Politifact از این کد پیروی می‌کنند، بنابراین اگر در آنجا یک رد کردن را مشاهده کردید، می‌دانید شما معامله واقعی را دریافت می کنید. کل لیست را اینجا ببینید.

    اینجاست که همه چیز می تواند مشکل ساز شود. بدیهی است که تفاوت زیادی بین اخبار «گمراه‌کننده»، که معمولاً مبتنی بر واقعیت هستند، و اخبار «جعلی»، که صرفاً تخیلی هستند، به عنوان واقعیت وجود دارد. فهرست زیمدارز که اکنون مشهور است، هر دو نوع را پوشش می‌دهد، همچنین طنز و سایت‌هایی را که از تیترهای کلیکی استفاده می‌کنند، پوشش می‌دهد. Snopes همچنین یک لیست را حفظ می کند.

    در حالی که زیمدارس خوشحال است که لیست او این همه مورد توجه قرار گرفته است، او همچنین هشدار می دهد که حذف کامل برخی از سایت ها به عنوان “جعلی” دقیق نیست. او می‌گوید: «می‌خواهم مطمئن شوم که این فهرست به هدف نهایی آسیب زیادی وارد نمی‌کند». جالب است که برخی از سرفصل ها [about my list] به همان اندازه هذلولی هستند که من تحلیل می کنم.»